Kumpulan berbagai macam artikel pembelajaran dan artikel unik

Friday 21 August 2015

Adakah makanan kegemaran ikan?

loading...

Adakah makanan kegemaran ikan| Dari 25.000 jenis ikan yang menghuni perairan di dunia, masing-masing mempunyai makanan kegemaran sendiri. Biasanya, bentuk dan struktur mulut ikan selama berabad-abad telah berevolusi sedemikian rupa sehingga memudahkan ikan itu dalam mendapatkan makanan. Jenis yang memakan plankton misalnya, bergigi sedikit atau tidak bergigi; ikan itu dapat membuka mulut yang pinggirnya dapat direntangkan seperti kipas-lipat untuk mengisap dan menapis air yang berisi makanan. Sebaliknya, jenis pemakan kepiting dan siput memiliki gigi besar mirip geraham dan berahang kuat sehingga dapat mengerkah cangkang mangsanya. Ikan hiu atau ikan cucut, yang kerap kali memangsa ikan yang lamban, bergigi tajam sehingga cocok untuk menyobek daging korbannya. 

Beberapa jenis ikan serta cara menangkap mangsa kegemarannya
Beberapa jenis ikan serta cara menangkap mangsa kegemarannya
- Ikan pari menangkap ikan dan kerang penghuni dasar. Mulut ikan pari terdapat di bagian bawah. Gigi pari yang datar itu mengerkah mangsanya.

Rahang ikan kerondong terbuka lebar untuk melahap mangsa yang besar, misalnya gurita. Gigi seperti taring mencengkam mangsa yang licin.

Dengan gigi segitiga dan rahang yang berotot kekar, ikan hiu putih besar menyobek mangsanya menjadi potongan satu suapan.

Gigi setajam jarum bercuatan di rahang ikan alu-alu, yang menjebak mangsanya dengan serbuan tabrak lari.

Gigi ikan kakatua menyatu sehingga membentuk mulut seperti paruh yang dapat mengerkah bunga karang.
Berkat rahang bawah yang menjorok, ikan julung-julung dapat menyendok plankton yang berenang dekat permukaan.

Ikan cucut geger lintang berenang dengan membuka mulutnya lebar-lebar. Ikan hiu ini hampir tanpa gigi dan menangkap plankotn, cumi-cumi, dan ikan kecil.
Naga laut berdaun yang sejenis dengan tangkur naga, mengisap krustasea kecil melalui mulutnya yang mirip sedotan.

Dengan gigi rapat, mulut ikan buntal sama kerasnya dengan paruh, sehingga ikan itu mengerkah mangsa, misalnya bintang laut.

Sekianlah pembahasan artikel mengenai Adakah makanan kegemaran ikan ini, semoga bisa menambah pengetahuan para pembaca sekalian. . . .
SELAMAT BELAJAR. . . .

SUMBER: BUKU BINATANG AIR HAMPARAN DUNIA ILMU-TIME LIFE

Makanan kegemaran ikan
Gambar tentang Adakah makanan kegemaran ikan

loading...
Adakah makanan kegemaran ikan? Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Unknown